De autoluwe binnenstad biedt oplossingen

De autoluwe binnenstad biedt oplossingen

Hoe houd je lokale winkelgebieden levendig als consumenten steeds meer online willen kopen? Hoe houd je de stad leefbaar met twee keer zoveel inwoners als 40 jaar geleden? Hoe beschermen we de historische waarde van onze binnensteden tegen de toenemende verkeersdruk? En hoe zit het eigenlijk met de luchtkwaliteit en de gezondheid van onze inwoners?

Als lokale Bossche partij hebben we hier wel ideeën over. Want om beter uit de coronacrisis te komen en tegelijkertijd in te spelen op de veranderende economie, kunnen we niet stil blijven zitten. Een aantal ideeën lichten we in dit artikel voor je uit;

Vorige maand schreven we een voorstel voor een gezamenlijk online winkelplatform om de commerciële waarde van lokale ondernemers te versterken. Koppel dit aan een gezamenlijke bezorgservice en bevoorradingssysteem om te bereiken dat winkeliers niet alleen makkelijk te vinden zijn, maar ook beter toegerust worden op de concurrentie met online reuzen als Bol.com en Amazon.

Door pleinen, winkelgebieden en binnensteden autovrij te maken en terug te geven aan mensen, voetgangers en fietsers. We hebben in Den Bosch tal van prachtige pleinen die versteend zijn of vol blik staan en zo voor buurtbewoners en passanten eigenlijk geen enkele verblijfswaarde meer hebben. Sterker nog, ze zorgen voor meer verstening en dus opwarming van de stad.

Het Jeroen Boschplein bij het Jeroen Bosch Art Centre is autovrij maar zonder bomen of veel groen is zo’n plein geen pretje in de steeds heter wordende zomers.

Het Sint Janskerkhof is een van de meest karakteristieke plekjes in de binnenstad, maar er staan geen bankjes om even van het uitzicht te genieten, er zijn alleen parkeerplaatsen.

 

 

 

 

 

Het Kruisbroedershof, pal voor de Sint Catharinakerk is een parkeerterrein, maar zouden onder deze lommerrijke bomen niet beter kinderen kunnen spelen? De basisschool ligt er al tegenover.

Aan de Prins Bernhardstraat ligt nog zo’n plein/parkeerplaats. Met de op handen zijnde nieuwbouw van het KPN gebouw zal dit plein waarschijnlijk worden omgetoverd tot een park voor bewoners van de (sociale huur)woningen. Zo wordt wonen in het hart van de stad echt aantrekkelijk! Voor een aantal van de andere pleintjes bestaan plannen, maar het duurt allemaal wel erg lang. Voor je ‘t weet is er weer een seizoen voorbij, dus: Auto’s eruit, bomen en bankjes erin!

Een aantrekkelijke stad zorgt vanzelf voor meer reuring. Ook winkeliers kunnen dus profiteren van een autoluwe stad. Ondernemersverenigingen kunnen samenwerken aan de invulling van de openbare ruimte. Geef ze zeggenschap én eigenaarschap over hun straat. Je hoort van ondernemers nog wel eens dat het winkelend publiek graag zo dichtbij mogelijk parkeert, maar heel veel bezoekers aan onze stad parkeren al buiten de stad, gebruiken de transferia of komen op de fiets.

Een autoluw winkelgebied met meer groen, pop-up terrassen en andere gezelligheid  betekent dat bezoekers langer blijven, dat is logisch.

Een (groene!) bezorgservice die aankopen bij mensen thuis aflevert kan ook helpen om de auto te laten staan, een gratis OV-verbinding, of aantrekkelijkere loop- en fietsroutes ook.

Met de huidige economische crisis nog lang niet voorbij moeten we tegelijkertijd inzetten op het ondersteunen van lokale ondernemers én, om de stad leefbaar en gezond te houden, anders gaan kijken naar de invulling van openbare ruimte als het gaat om verkeersdruk, luchtkwaliteit en verblijfswaarde.

Veel (internationale) steden hebben de boodschap al begrepen; Parijs kondigde onlangs aan de Champs Elysées (opnieuw) in een tuin te willen veranderen, Brussel veranderde in een 30 km zone en ook Milaan grijpt de coronacrisis aan om schone lucht en langzaam verkeer voor te laten gaan op vervuilend autoverkeer. Maar ook dichter bij huis zien we transities; dagblad Trouw publiceerde onlangs een artikel over het succes van de Amersfoortse autoloze winkelstraten. En ook Tilburg heeft bijvoorbeeld de snelheid in de gehele binnenstad teruggebracht naar 30 km/uur.

Wat ons betreft is de vraag dus niet óf het verandert, maar wanneer het verandert!

De leefbare stad is een van de speerpunten van De Bossche Groenen. En we zijn benieuwd hoe ú denkt over de autoluwe stad. Laat weten wat u vindt! Mail naar info@debosschegroenen.nl of laat een bericht achter via social media of de website.

Lees meer artikelen:

Max 30 km/uur in de hele bebouwde kom

Verbeter de luchtkwaliteit voor een gezonde stad

Citymarketing, meer dan promotie

Gerelateerde berichten